Waarom flyeren niet langer werkt
Vandaag de dag worden we overspoeld met reclame. Het is zo vanzelfsprekend geworden, dat we reclame vaak als vanzelf naar de achtergrond filteren. De reclames zijn dan ook vaak hetzelfde. Het lijkt alsof we vergeten zijn dat je ook heel creatief kunt zijn met adverteren.
Een doodgewone reclame doet misschien wel zijn werk, evenals een reclame die beter in elkaar zit, en vaak ook duurder is. Als de middelen schaars zijn en er een stortvloed is aan campagnes, is het belangrijkste doel van adverteren efficiënt een boodschap overdragen.
Maar er zijn ook teams die net een beetje extra geven. En dit soort creatieve advertenties kunnen er in slagen de klant te raken, emotie op te roepen, of zijn kijk op iets te veranderen, misschien je zelfs laten vergeten dat je naar een advertentie kijkt.
Wat is creatief adverteren?
Voor veel mensen is een creatieve advertentie iets slims of iets grappigs. Maar dat hoeven niet per se de enige twee criteria te zijn. Als een advertentie niet klopt met het product of het merk dat het probeert te verkopen, zal deze niet effectief zijn. Die inktvip reclame van een aantal jaar geleden, waar was dat nou ook al weer voor? Als mensen niet onthouden waar de reclame voor bedoeld is, was het waarschijnlijk een creatieve reclame, maar niet bepaald een efficiënte reclame.
Het belang van creatief adverteren
Creatief adverteren is belangrijker dan ooit, omdat we inmiddels zo gewend zijn aan recleames dat we ze eenvoudig wegfilteren. Wat was de laatste keer dat je niet een reclame oversloeg bij een YouTube video? Heb je onlangs gekeken naar een geprinte advertentie in een tijdschrift? Je zou toch zeggen dat we, van alle reclames die we overdag hebben gezien, we er in ieder geval eentje kunnen onthouden. Maar gek genoeg is het een vrij ingewikkelde opgave om vijf advertenties die je in een week hebt gezien op te noemen.
Creatieve ideeën
Mensen lezen geen advertenties. Mensen lezen wat hen interesseert. En soms is dat een advertentie. Er zijn talloze manieren om creatief producten of merken te adverteren. Een strategie die vaak succesvol is, is de persoonlijke benadering. Neem bijvoorbeeld de marketing van GoPro. Zij gebruiken fantastische video’s die door gebruikers van hun product zijn geschoten. Daar is een enorm platform omheem gebouwd. Je kunt je eindeloos lang verliezen in het plezier dat anderen met dit product hebben gehad. Om dezelfde reden is een gepersonaliseerde photoflyer actie met een instant photo frame bijvoorbeeld veel effectiever dan een folder aan huis. Het is de personal touch, de mens centraal stellen. In het laatste voorbeeld verbindt je iemands eigen gezicht middels een foto aan je merk. Een kiekje dat ze misschien aan hun vrienden laten zien, waarmee jouw doel als adverteerder al dubbel is bereikt.
Ben je dus van plan een nieuwe advertentie campagne op te zetten? Denk dan out of the box, en laat de creatieve ideeën stromen. Geen idee is gek genoeg!
0 reacties