Webshop lanceren? De ultieme checklist
Bij het opzetten van een webshop komt meer kijken dan lukraak even een template invullen en op de lanceerknop drukken. Een succesvolle online winkel openen vraagt heel wat meer dan dat. Over elk aspect moet worden nagedacht en daar kruipt heel wat tijd en energie in. Ben je even de draad kwijt? Met deze handige checklist weet je meteen weer wat je te doen staat. Let’s go!
Kopi kopi
Dat je je hoofd erbij moet houden, ook wanneer je de teksten van je website gaat creëren. Zeg het met… mooie woorden. Woorden die informeren, motiveren en aanzetten tot actie, maar ook de amusementsfactor mag je niet uit het oog verliezen. Niemand wil saaie copy lezen. Copywriting die elke fase van de customer journey vertegenwoordigt, gidst je bezoekers moeiteloos, vlotjes door de verschillende pagina’s en tilt jouw webshop naar dat gewenste niveau. Naast een converterende functie heeft je copy ook ander doel. Dankzij zoekwoordonderzoek en een seo-analyse kan je met doordachte copy ook scoren in de resultaten van de zoekmachine. Niet onbelangrijk voor een online winkel.
Checkout
De checkout-pagina van je webshop is dé pagina waar het allemaal moet gebeuren. Leuke teksten, aantrekkelijke foto’s en een degelijke klantendienst, prima, maar zet de betaalpagina aan tot twijfelen, dan kan je het wel vergeten met je leuke webshop. Super belangrijk dus, die checkout. Bij een fijne betaalervaring hoort duidelijke communicatie. Bied je achteraf betalen aan? Dan stuur je na enkele weken een eerste e-mail met de nodige betaallinks en verzoek tot betaling.
Klantendienst
Wie een onderneming runt, kent het maar al te goed. De eindeloze toestroom van vragen. Of je ook met KBC kan betalen? Wanneer het pakje aankomt en of retourzendingen gratis zijn. Je kan nog alle info op je website zetten, mensen gaan altijd vragen hebben, ook al lijken die voor jou echt voor de hand liggend en staan ze nog zo duidelijk op je website vermeld. Een-op-een contact wordt door de klant enorm geapprecieerd. Zorg dus dat je bereikbaar bent of dat nu online, fysiek of telefonisch is. Lange wachttijden en onbereikbaarheid doet menig tenen krullen. Hoe ben je zelf als je maar weer eens vastzit in het keuzemenu van je ziekenfonds of je bank niet kan bereiken met een dringende vraag omdat ze enkel per mail afspraken inplannen? Frustratie alom.
Productfoto’s
Productfoto’s maken of kraken je webshop. Mooie foto’s zetten aan tot kopen, waardeloze foto’s schrikken af. Geen puntje om op te besparen dus. Bedenk vooraf hoe je je producten wil presenteren en neem dan een professionele fotograaf onder de arm. Wil je zelf aan de slag met Lightroom en andere online tools? Bedenk dan wel even dat je je als leek even zal moeten inlezen en dat daar ook behoorlijk wat tijd in kruipt. Zit je met een strakke planning en beperkt tijdsframe voor de lancering? Dan is een freelancer mogelijk de oplossing voor jou.
0 reacties